Brand naming si domeniu

brand naming si domeniu disponibil

Atunci când avem un proiect de brand naming, pe lângă originalitate (vezi articol) apare și discutia disponibilității domeniului. Toată lumea cere .com.

Acest .com, paradoxal este încă ”hyped”.

Să facem o scrută incursiune in timp – in euforia perioadei de investiții din anii 90 cand punctul culminant a fost 1999 – 2000, după începuturile internetului, când startupurile cu sufixul .com au fost supraevaluate masiv pe piețele financiare.

Investitorii au pompat bani în orice companie care avea un plan de afaceri vag legat de internet, era entuziasmul global legat de potențialul Internetului! Companiile nici nu aveau nevoie de profit – doar de o idee „digitală” și un domeniu .com.

.com a devenit un simbol al credibilității. Dacă aveai „ceva.com”, păreai serios, techy, de viitor.

Puteai primi milioane de dolari doar pentru că îți numea produsul cu un „.com” în titlu.

S-a creat mitul tehnologiei digitale .com, dar multe companii erau listate la bursă fără să aibă produs finit sau venituri reale.

Spargerea bulei

..și in 2000, bula s-a spart. Acțiunile companiilor .com s-au prăbușit, iar mii de startupuri au dat faliment.

Dar în continuare, .com este un deziderat al multor clienți. Ce ne spune acest lucru:

Credibilitate iluzorie – Faptul că ai un site sau un nume sunător nu înseamnă că ai un brand solid. Forma fără fond.

Mitul inovației – Nu orice proiect care promite „viitorul” deveni brusc investibil, fără dovadă de valoare reală.

Exuberanță irațională – Un concept din economie care arată cum oamenii, în masă, pot supraevalua tendințe fără bază solidă.

Ciclicitatea piețelor și hype-ului – La fel cum AI-ul astăzi pare să ia totul cu asalt, și internetul părea să cucerească lumea peste noapte. Dar apoi… vine „realitatea”. Să vedem care e realitatea.

disponibilitate domeniu

Brand naming si domeniu: aveau!

brand naming si domeniu

Și să învățăm de la pets.com arhetipul entuziasmului irațional, branding fără fundament, și al modului în care o poveste frumoasă poate eșua fără strategie și realitate de business.

În 1998, în aceea plină explozie a internetului, s-a lansat Pets.com, un magazin online dedicat produselor pentru animale de companie. Suna perfect. Emoție, comunitate, digitalizare, creștere accelerată.

Aveau toate ingredientele vizuale ale unui brand de succes:

  • un logo prietenos, cu o labă de câine
  • o mascotă simpatică în formă de șosetă care a devenit virală (înainte ca „viral” să existe)
  • reclame la Super Bowl (!)
  • și… desigur, un domeniu .com scurt, ușor de ținut minte – semnul vremii că ești „serios”.

Brandul arăta impecabil la suprafață. Emoțional, jucăuș, recognoscibil.

brand naming si domeniu - petscom images

În mai puțin de 2 ani, Pets.com a ars 300 de milioane de dolari și a intrat în faliment.

Acum pets.com este un caz clasic de studiu. Și un simbol al brandingului care promite mai mult decât poate susține.

A devenit o lecție despre branding fără validare de piață, despre supraestimarea „look & feel”-ului, și despre cum .com-ul și vizibilitatea nu pot salva un concept fără valoare reală.

Astăzi vedem un nou val de „Pets.com-uri”.

Branduri AI-slick, lansări rapide, domenii scumpe, estetici impecabile.

Dar la o privire mai atentă, se vede o lipsă a direcției, a valorii, a implicării umane.

Creativitatea reală are nevoie de răbdare, strategie, responsabilitate.
Brandingul de durată nu e o mască, ci un proces viu.

Cu sens.

Noi aici, la Armeanu Creative Studio, ne place ”to keep it real!”.

__

Autor: Ana Armeanu, Mai 2025

Resurse:

https://www.investopedia.com/terms/d/dotcom-bubble.asp

https://www.investopedia.com/ask/answers/08/dotcom-pets-dot-com.asp